Kik vagyunk? Mit csináltunk? Kiknek dolgoztunk? Miket készítettünk? Karrier Kapcsolat Blog
rblmarketing blog

Nem csak a paprika és gulyás országa

→ Balázs

Április végétől május végéig több fórumon is előkerül az országimázs téma, ami azt jelzi, hogy elengedhetetlenül szükségessé vált egy hiteles Magyarország-kép és üzenet megfogalmazása. A most megrendezett III. Országimázs konferencia, majd a májusi Hungarikum-reggeli, végül a Nyíregyházi Országos TDM Konferencia is ezt a témát igyekszik a legteljesebben áttekinteni. A Turizmus Online cikke.

A hivatalból desztináció-kommunikációs alapfeladattal megbízott szervezetek beszámolói szerint, a hazánkba látogatók megtapasztalhatják az ország erősségeit, melyek jól eladhatóvá teszik Magyarországot: könnyen elérhető helyszín, ahol jól felkészült turisztikai szakemberek várják az érkezőket, s emellett divatos, trendi és biztonságos úti cél. Hazánk számos vonzó, könnyen értékesíthető, jó ár-érték arányú szolgáltatást kínál az ide érkezőknek, s a jól ismert helyszínek is előnyükre változtak az elmúlt években. Van-e szükség erőteljesebb és professzionálisabb márkázásra, vagy minden a legnagyobb rendben? Egyes szakértők és statisztikák szerint a helyzet nemhogy javulni látszik, de egyenesen tragikus.

Fókuszban: Budapest

Mindannyian felelősek vagyunk azért, hogy ne csak a paprika és a gulyás országa legyünk. Mik a legfontosabb tényezők, amik Budapest arculatát alakítják? Erre kereste a választ az Antall József Tudásközpont, a Corvinus Egyetem és a We Love Budapest szervezte konferencia és benne Vitézy Zsófia, a Budapesti Fesztiválközpont igazgatója; Lobenwein Norbert, a Volt Fesztivál és Balaton Sound alapítója; Denéné Tóth Marianna, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, Horváth Gergely vezérigazgató-helyettese; Zsendovits Ábel, a Szimpla romkocsma alapítója; Csetényi Csaba, a Hamu és Gyémánt Média tulajdonosa. Továbbá ellátogattak hozzánk Bécs, Barcelona, Prága és Velence városmarketing-szakértői, hogy megmutassák, ők hogyan csinálják.

 

Fotó: Folk Fashion

Fotó: Folk Fashion

 

Az imázsépítéshez szükséges feladatokat rendszeres kutatásokkal kell alátámasztani és szervezeti megújításra is szükség van. A legtöbb hazai hozzászóló ismét csak a problémákat elemezte, míg a jó megoldásokban előttünk járó városok képviselői rávilágítottak arra, amit mi valahogy nem veszünk észre: arra kell építenünk, amink van, ebbe a paprika is beleférhet. A „But wow!” élménnyel először ide látogatók nagy száma azt igazolja, hogy a főváros nem ismert, leginkább egy szürke foltként él a külföldiek fejében. Nem tudjuk összehangoltan megmutatni értékeinket és hatékonyan átadni azokat. Miért nem copy-paste megoldással tekintünk a versenytárs városok jól bevált marketingmunkáira, kampányaikra? Nyilván ez nem megoldás, de az igen, hogy a keretkoncepció is csak a magánszektor és az állami szervezetek együttes szerepvállalásával tölthető meg hatékony akciótervekkel. A kreatív szakemberek és az alulról építkező mozgalmak bevonása szükséges ahhoz, hogy a pozitív üzenetek végre előkerüljenek, de a jó értelemben vett büszkeségünket se tegyük félre!

Ők tudnak valamit

Bécs (Ms. Marta Auer, Vienna Brand) sem tud egyetlen konkrét dolgot megfogalmazni, de az a négyzetben megjelenő, egyszerű és ügyesen kifejlődött brand-modul rendszer, amely az érzelmekre hat, szinte valamennyi szegmensnek közvetít mondanivalót. Barcelona (Ms. Joan Homes Ros, Turisme de Barcelona) nem költ nyomtatott reklámra, ellenben a városnéző buszos programok és a városkártya hoz annyit, hogy hatékony online kommunikációra költse a város és a több mint 800 piaci szolgáltató által felesben összeadott büdzsét. A város filozófiája az, hogy a turista ne turistaként mozogjon az utcákon, hanem a helyiekkel együtt élje át annak eseményeit. A jól működő Prága (Katerina Pavlitová, Prague Welcome) is keresi önmagát, de ami jól megy, arra változatlanul alapoz. Nagy előnye, hogy az angolszász turisták imádják, és az új piacokra is tud nyitni, kihasználva a nemzeti légitársaság tulajdoni viszonyait akár, ilyen a koreai is. Nem a turistaszám növelése a cél, hanem a magasabb költési hajlandósággal rendelkezők megszólítása. Velence (Nicola Callegaro, City of Venice Tourism Dept.) városának ugyancsak kihívást jelent a tömeg menedzselése és a műemlékvédelem, bevonja a magánszektort, de márkát különösebben nem épít már: ott van a jó öreg gondola.

Ezek már jó lépések

Magyar fejlesztők és feltalálók korszakalkotó találmányait, köztük a dinamót, a porlasztót, a golyóstollat és a tükörreflexes fényképezőgépet láthatják az érdeklődők az áprilisban megnyílt Gondoltad, hogy magyar? című kiállításon a budapesti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Tanulmánytárában.

Néhány napja megnyitotta kapuját az első hungarikum üzletet Nyíregyházán a Vidékfejlesztési Minisztérium támogatásával. A tárca szándéka az, hogy az ország valamennyi szegletében a nyíregyházihoz hasonló, hungarikumokat árusító boltok nyíljanak, ahol az adott térségben készült híres élelmiszereket vásárolhatjuk majd meg. Az Országgyűlés több mint egy éve fogadta el a hungarikumokról szóló törvényt, amely meghatározó lesz a magyar értékek és márkák védelme területén és az alkotásokat védjegy is fémjelzi majd.

A közelmúlt legkiemelkedőbb nemzetközi szakmai elismerései
Matyó hímzés
Hugo Boss / McLaren
Forma 1-es ruhatervezés
1. hely
Budapest 
Lonely Planet
Téli úti célok ajánló
Legjobb
Balaton Sound
Festival Awards Europe
Közepes méretű fesztiválok
Legjobb
A38
Telekom, Electronic Beats
A világ szórakozóhelyei
Legjobb
Budapest Airport
Centre for Aviation, Sydney
Legjobb repülőtéri marketing
Szakmai díj
Crown Estates 2007
Tokaji Pincészet
International Wine Challenge
Aranyérem
ChocoMe
Chicago Sweets & Snacks Expo
Legjobb termék
Az ember tragédiája
Jankovics Marcell
Reanimania Filmfesztivál
Animációs Film Fődíj
NaturMed Hotel Carbona
Spa Events 2012, Zell am See
European Health & Spa Award
Best Medical Spa díj
Prezi.com
World Technology Award
European Seal of e-Excellence Platinum Award
Continental Hotel
Hungária Fürdő
Építészet
Oscar-díj
Hilton Budapest
Euromonitor International
A világ legszebb panorámája
5. hely
Magyarország
Climate Action Network
Éghajlatvédelm 56 országból
6. hely
2-es villamos, Budapest
National Geographic
A világ legszebb vonalai
7. hely
Széll Tamás, séf, Onyx
Lyoni Bocuse d’Or szakácsverseny
10. hely
Boutiq’Bar, Budapest
World’s 50 Best Bars
Európa / világ
21. / 43. helyek
Four Seasons Hotel Gresham 
TripAdvisor
A világ legjobb szállodája
23. hely
Pécs
The New York Times
2013-ban javasolt 46 úti cél
38. helyezés
Corinthia Hotel Budapest
Tripadvisor
Travelers’ Choice Awards
Szakmai díj, három kategória
YASO® egészséges alapanyag
Frost&Sullivan
Élelmiszeripari innovációs díj
Lotus Therme Hotel & Spa, Hévíz
HolidayCheck.de
Legkedveltebb hotelek listáján
Klebelsberg Könyvtár Szeged
BestMastersPrograms.org
A világ 50 legcsodálatosabb egyetemi könyvtára listán
Tata
Európa Tanács
Aktív európai kapcsolatok
Európa Díj
Budapesti fürdők
Spiegel Online
Európa legjobb fürdői összeállítás előkelő helyén

Az FMCG termékek jelölése talán sehol nem annyira kaotikus, mint éppen nálunk. A legtöbb országban egy, egységes márkajelzés garantálja a termék származását és minőségét. A leginkább elterjedt és a legtöbb cég összefogásával beindított jelölés-hármas ezév szeptemberétől új erőre kap és a már most tapasztalható dinamikus növekedés is igazolja, hogy az elmúlt évek során befektetett energia megtérülni látszik, hiszen a Magyar Termék tanúsító védjegy a legelismertebb eredetjelöléssé vált hazánkban.

A Magyar Turizmus Zrt. a nemrégiben közreadott magyar bor arculati kézikönyvében meghatározott formai és tartalmi elemeket ajánlja használatra külföldön és belföldön egyaránt. A marketingszervezet célja, hogy a „Magyar bor” illetve a „Wines of Hungary” vizuális azonosító jegyeit minden kommunikációs rendszerben bevezesse és megismertesse.

Magyarország turisztikai versenyképessége
World Economic Forum jelentés, 140 országra nézve
Összességében: 39. hely (előzőleg: 38.)
Kedvező megítélés:
Szállodai árszint:
12. hely
Turisztikai infrastruktúra:
30. hely
Kulturális erőforrások:
30. hely
Kormányzat turizmus-büdzsé:
35. hely
Középmezőnyben:
Szállodai kapacitás:
44. hely
Kormányzat a turizmusért:
77. hely
Reptéri illetékek:
84. hely
Versenyképes árszint:
93. hely
Kedvezőtlen megítélés:
Turizmusfejlesztés:
102. hely
Hatékony turizmus-marketing
108. hely
Vendégszeretet:
116. hely
Magas adók:
130. hely

Ország-márka-műhely

A civil kezdeményezés is kezébe vette a feladatot, azzal a céllal, hogy a döntéshozóknak rányissa a szemét megoldások mikéntjére, kész programot adva egy életképes, ütős és versenyképes Magyarország márka megalkotásáért. A kreatív feladatra készen állnak, hogy a hiteles és sikeres országmárka-brief megfogalmazásában együttműködjenek az arra dedikált szervezetekkel. A megkülönböztető üzenet kimunkálása a legfontosabb, csakúgy, mint a szinergiák meghatározása mind a kulturális, a gazdasági, és külügyi területeken. Az ismert magyar márkák és percepcionálisan lézető imázsok egységes kommunikációs menedzsmentjére, a leendő országmárkával való összefésülésre is vállalkozna a műhely. A magyar termékek egységes logohasználata valamint szimbólumrendszere és a hungarikumok együttes, élményalapú bemutathatósága is a feladatok között szerepel.

Aki többet szeretne tudni a témáról, várjuk a május 10-ei Hungarikumok és országmarketing reggelire!

Forrás: http://www.kreativ.hu/