Kik vagyunk? Mit csináltunk? Kiknek dolgoztunk? Miket készítettünk? Karrier Kapcsolat Blog
rblmarketing blog

Az amatőr webes szövegírók 10 hibája

→ Balázs

szövegírás

A weboldal és webshop tulajdonosok számára kézenfekvőnek tűnik, hogy a weboldalakon megjelenő szövegeket maguk írják, vagy házon belül kollégákkal írassák meg. Hiszen Wordje mindenkinek van  és írni is mindenki tud az általános iskola óta. Mi magyarok értünk még a focihoz, a politikához és a marketinghez is, igaz?

Szóval, a weboldal tulajdonosok az gondolják, hogy így időt és költségeket spórolhatnak meg, és egyébként is, szerintük egy külsős szövegíró nem ismerheti úgy a termékeket és szolgáltatásokat, hogy arról meggyőzően tudjon írni. Majd ők…

De ez nem egészen így van.

Összeírtuk és most megosztjuk veled, hogy melyek a leggyakoribb hibák amit az „amatőr” webszövegírók elkövetnek és hogyan kerülhetjük el őket.

1. Passzív mondatszerkezet

A szöveg olyan passzív leírás, ami olyan mondatokból áll, hogy:

“Ez és ez történt, a terméket megtervezték, a terveket jóváhagyták, a szöveg megírásra került, stb.”.

 

A szerző azt gondolja, úgy vág bele a szöveg írásba, hogy konkrét személyekhez szól, a valóság azonban az, hogy az így megírt szövegek egy arctalan, személyiség nélküli tömeghez szólnak, mint egy unalmas sajtóközlemény. Már pedig az ilyet a keresőrobotokon kívül nem olvas senki.

Ha te is elkövetted ezt a hibát, az így megírt szövegeket alakítsd át úgy, hogy a célcsoportodnak szóljanak és legyen személyes:

 

Rossz: A termék lefejlesztésre került, mert…

: Most jövök a fejlesztő részlegünkről. Egy olyan terméket mutattak be, hogy neked is le fog esni az állad!

 

 2.       A nyelvtani szabályok merev követése

Az iskolában rengeteg nyelvtani szabályt próbáltak belénk verni, több kevesebb sikerrel. Minden ami ettől eltért, rossz volt, ha hibáztunk, rossz jegyet kaptunk. (Én rendszeresen). A jó szövegíró nem fél megszegni ezeket a szabályokat. Egy szavas és és-sel kezdett mondatok, szóismétlés a nyomatékosítás érdekében, stb.

Lázadj! Hogy miért? Egyszerű. Az ilyen szövegek vonzzák az olvasó szemét, mint cica a nokedlit 😉

 

 3.       Minden egy bekezdésben

Szarvas hiba. Van egy egyszerű szabály:    1 bekezdés = 1 ötlet

Tudom-tudom, most azt mondod magadban, hogy pont az előbb a 2-es pontban írtuk, hogy bátran szegjük meg a szabályokat, de ahogy a szabályoknak is vannak kivételei, úgy a szabályok tagadásának is vannak 😉

Az esetek 99%-ban kövesd ezt a szabályt, oszd bekezdésekre ötleteidet.

 

4.  Költői fordulatok mindenhol

Gyönyörű dolog a művészet. De tényleg. De teljesen más a hatása egy költőien megfogalmazott szövegnek. Elvész benne a termék, az üzenet, nem lesz hiteles. Használjunk egyszerű szavakat, rövid mondatokat, ne bonyolult metaforákat, ne várjuk el az olvasóktól, hogy dekódolják üzenetünket.

 

5. Az elcsépelt marketing bullshit nyelvezet használata

 „Legfinomabb, legjobb, még több aroma. Forradalmian új, az intelligens részecskéknek köszönhetően… „ Ugye ismerős? Ugye unalmas?

„Aki valaha mosott már életében, biztos előfordult vele az a tény, hogy elfogyott a mosópora”.

Felesleges körök ezek, az élőbeszédben nem fogalmazunk így, felejtsd el!

Ugyan így felejtsd el a szakzsargon!

Nem a kollégáknak, nem az iparágadnak írsz, hanem az ügyfeleidnek. Nem várhatod el, hogy minden általuk ismeretlen kifejezésre „ráguglizzanak”. Nem rejtvényt várnak tőled, hanem megoldást. Könnyen, érthetően.

 

6. A tartalom minősége, exkluzivitás érzése

Az olvasók vágynak a minőségi tartalomra amiből tanulhatnak, vagy valamilyen újdonságról szól. Ha az iparági információkat, annak magyarázatát az elsők között kapják meg, kitüntetve érzik magukat. Ne féljük tanítani olvasóinkat! Minél exkluzívabb anyagot osztunk meg velük, annál jobban várják tőlünk a következőt, és válunk szakértőkké a szemükben.

Ha nincs mondanivalód, akkor ez az idézet Neked szól: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna. 

 

7. Kerüljük az ellenérvek túlzott használatát

Hogy miért? A válasz egyszerű: nem működik. Helyette mutassunk cél, motiváljunk:

Rosszul: Ne legyen utolsó!

: Legyen Ön az első!

 

8. Nem kérdezni, csak írni

Egy jó web szövegíró úgy ír, hogy megnézi, figyelembe veszi, hogy a szöveg melyik weboldalra, milyen grafikai környezetben fog szerepelni. Együttműködik a designerrel és a SEO szakemberrel, hogy minden szempontot, funkciót figyelembe tudjon venni.

A rossz szövegíró megírja a szövegét Wordben, elküldi, és a többet nem foglalkozik vele. Utána a vízözön.

 

9. Ösztönzés a vásárlásra

Felejtsük el ezeket a felszólító mondatokat:

Vedd meg! Akció! Legalacsonyabb ár, garantáltan a legjobb kanapé!

Ehelyett gyűjtsük össze a olvasó számára a termék és szolgáltatás előnyeit úgy, hogy az olvasó tudja, hogy az milyen előnyökkel jár az ő számára. Így könnyebben meggyőzhető, hogy meghozza magában a döntést, és mi az oldalon végig terelve az egyszerű érdeklődőből vásárlót konvertáljunk.

Rossz: XY notebook a legújabb Intel Core i5 processzorral, 16 giga RAM-mal és GeForce 980 videókártyával. Rendelje meg!

: Képszerkesztés? Videó vágás? LAN party a haverokkal? Ezzel a géppel nem probléma!

A technikai részletek megtalálod az alábbi táblázatban, nézd meg, biztosak vagyunk benne, hogy értékelni fogod.

 

10. Személytelen kommunikáció az arctalan tömegnek

A tapasztalatlan szövegíró a weboldal látogatottságának, a hírlevél feliratkozók mennyiségének ismeretében a tömegnek ír. Pedig a látogatók egyedül, nagy ritkán 1-2 fős társaságban böngészik oldalainkat notebookjukról, táblagépükről, vagy mobil telefonjukról.

Szövegeink ezért bátran legyenek egyediek, személyesek, fogalmazzunk úgy, hogy az egy emberhez szóljon. Ahhoz az egy emberhez, aki olvasni fogja. Adjunk teret érzelmeinknek, így tudunk kapcsolatot kiépíteni az olvasóinkkal.

 

Rönky Balázs