Mint minden év végén, idén is igyekeztünk összeszedni, hogy mi minden várható az e-kereskedelmi piacon az új évben. Kevés olyan terület van, mely olyan viharos sebességgel tud változni, mint az internet, és vele együtt az internetes értékesítés – így aki versenyben szeretne maradni ezen a piacon, annak képben kell lennie a trendekkel!
Azt már tudjuk, hogy jövőre sem lesz egyszerűbb a dolgunk, mivel érkezik az Amazon, illetve megnyitja webáruházát aTesco és az Auchan, emiatt várhatóan még inkább élesedni fog az online verseny. Sőt a kínaiaktól már az interneten istartanunk kell!
Lássuk, hogy ilyen körülmények között hogyan maradhatunk versenyképesek – illetve mehetünk egy lépéssel a versenytársak elé!
1) Mobil eszközök és a mobilra optimalizálás terjedése
Ahogy a Mobile Hungary 2012-n is kiderült, a mobil és a mobilos vásárlások már nem a jövő, hanem nagyon is a jelen, és bizony már nem lehet sokáig tovább halogatni a mobil felületekre történő optimalizációt.
Csak egy pár fontosabb adat:
- Idén kb. 1 000 000 okostelefont adtak el hazánkban, így a számuk összesen kb. 2 900 000 darab.
- Idén kb. 65 000 tablet lett eladva, így a számuk összesen kb. 150 000 db.
- Idén több tabletet vettek, mint PC-t.
- Az összes mobilról érkező látogatások aránya Mo.-n 4,5% volt idén.
- Google keresések aránya 2012 Q3-ban 7% (2011 Q3-ban még csak 4% volt).
- A mobilon vásárlási célból keresők közül 25%-a mobilon keres, de végül PC-n vásárol.
2) Multichannel értékesítés és lokális megoldások
Valószínűleg egyik e-kereskedőnek sem jelent nagy újdonságot az a tény, hogy ha több csatornát is használunk a termékeink értékesítésére, az javítja az esélyeinket a sikerre egy versengő környezetben. Sőt kimondható, hogy a jövőben egy kereskedő sem működhet sikeresen hatékony webes jelenlét nélkül. Ez a felismerés egyre inkább kezdi elérni a „hétköznapi” kereskedőket is, ennek hatására egyre többen nyitják meg a webáruházukat, mint „támogató eszközt”. Többségük úgy véli, nem ezzel fogják megváltani a világot, de kihasználják az előnyeit a saját értékesítési eszköztárukban.
Továbbá egyre inkább felértékelődik az az információ, hogy a felhasználó helyileg hol tartózkodik, és egyre szélesebb körben terjednek a vevő lokális helyzetét felhasználó megoldások. Ez különösen izgalmas lehetőségeket nyújt olyan kereskedőknek, akik nem csak egy webáruházzal rendelkeznek, de van offline, fizikai boltjuk is.
3) Remarketing terjedése
A vevő már nem tud elbújni előlünk, akkor is tudjuk követni, ha elhagyta a webáruházunkat. A remarketing igen kreatív lehetőségeket nyújt arra, hogy a vevő (vagy potenciális vevő) után nyúljunk, és újra visszahozzuk őt a webáruházunkba.
Kapcsolódó újdonság lesz jövőre a Universal Analytics elindítása. Aki még nem hallott róla korábban: a Universal Analytics a mérés egy új dimenzióját hozza el számunkra, amely megváltoztatja az adatok gyűjtésének és rendezésének módját a Google Analytics-fiókban. Így például bevezetik majd az egységesített, felhasználó-alapú mérést, mely lehetővé teszi, hogy az összes eszköz statisztikáját nyomon követhessük. Tehát láthatjuk majd, hogy a vevők miként lépnek interakcióba cégünkkel a különböző eszközökön (okostelefonok, tabletek, pc stb.) keresztül.
4) Niche marketing
A nagy piacok már ki vannak osztva, a nagy, átfogó webáruházak piacán egyre nagyobb a verseny. Ezáltal a belépési lehetőség az új szereplőknek egyre inkább a kisebb réspiacokra korlátozódik.
Ezt támogatja a felhőalapú webáruházak és a dropshipping terjedése is, melyek most már kvázi havi pár ezer forintért elérhetővé teszik bárki számára a hatékony webes megjelenést.
Várható 2013-ban rengeteg kis szereplő megjelenése, melyek gyakran 1 emberes történetek, gyakran egy meglévő munkahely mellől elindítva a “bizniszt”.
+1) T-commerce
Bónuszként megemlíteném a T-commerce-t, mint egy jövőben megtanulandó új fogalmat (2013-ban még csak a megjelenése várható). Az e-kereskedelem és az m-kereskedelem mintájára immár t-kereskedelmet is emlegetnek, legalábbis Amerikában, ahol a televíziós piac fejlettségét, technológiai adottságait tekintve is előrébb jár, mint az itthoni.
Mi is ez a T-commerce? Röviden: ha valaki hirdet a TV-ben, akkor a TV előtt ülők akár azonnal meg is rendelhetik az adott terméket – ennek technikai kivitelezésére már most is számos lehetőség van, de még várat magára az “univerzálisan elfogadott” megoldás. Aki szeretne kicsit jobban elmélyülni a témában annak javasoljuk a Getelastic kapcsolódó angol nyelvű cikkét.
Összefoglalás
Zárásként elmondhatjuk, hogy nagy technikai újdonságra nem kell számítanunk 2013-ban, de a verseny egyre élesedik, a vevők szokásai és az elérési csatornák változnak, ezért mindenképp lépést kell tartani a trendekkel, különben pillanatok alatt lemaradhatunk!
Forrás: http://www.webshopexperts.hu