Kik vagyunk? Mit csináltunk? Kiknek dolgoztunk? Miket készítettünk? Karrier Kapcsolat Blog
rblmarketing blog

Not provided – Google Analytics

→ Balázs
Google

Forrás: http://www.online-marketing-akademia.hu/

Ha időnként szoktad ellenőrizni a Google Analytics jelentéseket a webes megjelenéseiddel kapcsolatban (ugye szoktad?!), akkor bizonyára azt is kielemzed, hogy milyen kulcsszavakra kerestek a látogatóid, amikor megtalálták honlapodat. Az organikus találatokból jövő látogatók kulcsszavait a Forgalmi források / Források / Keresés / Organikus  jelentésében találod.

Igen ám, de ott van egy elég nagy számot képviselő “(not provided)” tétel is. Vajon ez mi lehet? És miért teszi ki akár az organikus forgalmad 25-50%-át?

Az idegesítő "(not-provided)" tétel a Google Analytics organikus jelentésében

 

Mi az a “not provided”?

Nézzük meg előbb, hogy milyen esetben rögzíti a kulcsszó helyett ezt a bizonyos “(not provided)” értéket az Analytics.

Egyre több internetező felhasználónak van valamilyen Google fiókja, amelybe bejelentkezik, vagy folyamatosan be van jelentkezve és úgy szörfözget a neten, úgy adja fel a kereséseket a Google keresőben. Ebben az esetben viszont a Google úgynevezett biztonságos csatornán keresztül szolgálja ki a kereséseket. (Próbáld ki, ha be vagy jelentkezve a Google Fiókodba és behívod a Google-t, akkor https-sel fog kezdődni az URL.)

Az ilyen módon feladGoogle - https://www.google.huott keresésekből jövő látogatókat ugyan organikus találatként jegyzi a rendszer, de a keresési kifejezést nem rögzíti vagyis a “(not provided)” kategóriába ömleszti ezeknek a látogatóknak a kulcsszavait. (Itt jegyeznénk meg, hogy bezzeg az AdWords hirdetésekből jövő kattintások esetében továbbra is látjuk a kulcsszót, csak az organikusnál nem.)

Ez miért baj?

Ezzel egészen addig nem volt gond, ameddig nem képviselt ilyen mértéket a teljes organikus keresésekből a “(not provided)” és úgy tűnik folyamatosan növekszik, egyre használhatatlanabbá téve az organikus jelentésünket. Nem beszélve arról, hogy a keresőoptimalizálás eredményességét is egyre nehezebben lehet nyomon követni emiatt.

Egyre nő a "(not provided)" kategóriába eső organikus találatok száma és aránya

Van megoldás?

Tökéletes, 100%-os megoldás a kulcsszavak visszanyerésére nincs, hiszen mindenképpen adatvesztés történt azzal, hogy a kulcsszót nem tárolta el az Analytics. Viszont egy trükköt alkalmazhatunk annak érdekében, hogy kicsit közelebb jussunk ahhoz, hogy vajon mire kereshettek a “(not provided)” kategóriába eső látogatóink.

A trükk lényege, hogy megnézzük a “(not provided)” kategóriájú kulcsszóra kereső látogató belépő oldalát a látogatás során. Azaz, ha azt nem is tudhatjuk róla, pontosan mit keresett, azt mégis meg tudjuk nézni, hogy melyik aloldalunkra érkezett az organikus keresésből. Ebből már a keresési szándék kikövetkeztethető, vagyis nagyjából lehet sejteni, hogy az egyes aloldalak milyen kulcsszavakra optimalizáltak, így kapunk némi információt, hogy milyen témakörben kutakodtak a látogatóink. Ez már önmagában több, mint amit eddig láttunk a riportokban.

Ezt az egészet legegyszerűbb, ha egy szűrő beállításával oldod meg! Elég egyszer beállítani ezt a szűrőt, ami a “(not provided)” értéket kicserélni az érkező oldalad URL címére.

Szűrő beállítás 5 lépésben

1. A jelentéseid képernyőjén a jobb felső sarokban keress egy Adminisztrálás gombot. Nyomd is meg!Google Analytics - Adminisztrálás

2. Majd kattints a Fióklista feliratra fent, középen. Válaszd ki melyik fiók esetében szeretnéd ezt a szűrőt beállítani!

3. Válaszd a Szűrők fület!

Google Analytics - Szűrők

4. A +Új szűrő  gomb megnyomásával el is kezdheted a szűrőbeállítások megadását.

5. Pontosan az alábbi képernyőfelvételnek megfelelően állítsd be a szűrődet!

Google-Analytics - szűrő beállítás a "(not provided)" értékek átalakítására

Ne felejtsd el megadni, hogy mely profilok esetében alkalmazd!

Mentsd el és várd az eredményeket!

Valami ilyesmit kell majd látnod

Google-Analytics - "(not-provided)" átalakítása

Ahol kulcsszó helyett ezt látod, hogy “np – ” és egy URL cím, az azt jelenti, hogy ez “(not provided)” lett volna, de helyette megmutatja a jelentés, hogy mely aloldalon kezdte a látogatást az organikus találatból érkező felhasználó. Ennyivel többet tudunk, mint eddig.

Megjegyzések:

  • Az Google Analytics fiókodban Adminisztrátor jogosultsággal kell rendelkezned ehhez a beállításhoz!
  • Ha szűrőket alkalmazol, mindig hozz létre egy másik profilt is, amit szűretlenül hagysz, hogy ha esetleg elrontanál valamit, legyen egy nyers, teljes körű jelentéshalmazod.
  • A múltbéli “(not provided)” értékeidet ez a szűrő nem fogja visszaalakítani, hanem csak a szűrő létrehozása után fogja átalakítani az Organikus riportodat.
  • Ha úgy érzed, hogy segítségre szorulnál Google Analyticsből, vagy ez az egész Neked kínai, amit itt leírtunk, akkor erősen javasolt, hogy elvégezd Te is az OMA Live! 52 órás online marketing tanfolyamunkat, vagy az 1 napos Google Analytics Szemináriumunkat, ugyanis egyre többen vannak a versenytársaid között, akik napi szinten alkalmazzák a túléléshez elengedhetetlen online marketing ismereteket!

Forrás: http://www.online-marketing-akademia.hu/