Kik vagyunk? Mit csináltunk? Kiknek dolgoztunk? Miket készítettünk? Karrier Kapcsolat Blog
rblmarketing blog

19 jel, hogy valami nem stimmel az infografikáddal

→ Balázs

Mit tehetsz, hogy ne ez a sors várjon a te infografikádra?

Összeszedtünk a 19 leggyakoribb hibát, ami az infografikák ellen dolgozik. Ha elkerülöd őket, nagy valószínűséggel sikered lesz.

Kezdjünk nyolc arra utaló jellel, hogy rossz témát választottál!

1.      Csak magaddal törődsz

Kizárólag saját magadról vagy a termékeidről beszélsz.

Hogy ez miért hiba? A szomorú igazság az, hogy senki nem kíváncsi rád. Ne te legyél a porszívó ügynök. Ehelyett ossz meg érdekes adatokat az üzletágadról, legyél humoros, vagy segítsd a vásárlást egy mélyebb elemzéssel, mint például:

  • mondd el, hogy mik a fő vásárlási szempontok
  • említsd meg az üzletágad múltját vagy jövőjét
  • mutasd meg, hogyan készül a terméked
  • ossz meg bizarr vagy különös tényeket az üzletágadról
  • hasonlíts össze termékeket, hogy megkönnyítsd a választást
  • mutass be földrajzi, nemi vagy gazdasági különbségeket a terméked használatával kapcsolatban.

Fontos, hogy ne vedd „túl komolyan”, érezd jól magad és merd belevinni saját személyiséged is.

2. Nem vagy eredeti

Természetesen szükséges, hogy sikeres és sikertelen infografikákat tanulmányozunk, ezáltal tanulhatunk magunk is. Hogy rendszerezd őket, csinálj saját gyűjteményt Evernote-tal vagy privát Pinterest boardot. Ezekbe:

  • gyűjts össze azokat, amik tetszenek
  • ments el idézeteket és érdekes tényeket több forrásból
  • legyen egy listád a jó főcímekről
  • gyűjtsd az érdekes témába illő blogbejegyzéseket is
  • emellett a saját ötleteidet is örökítsd meg.

Ne másolj infografikát, törekedj az egyediségre, a saját stílusra!

3. Elfelejted, hogy ki a célcsoportod

Csak a linkek miatt ne csinálj infografikát. Ehelyett csinálj olyat, amit tényleg imád a célcsoportod. Ugyanis a linkelések csak ezzel járó következmények. 

Ahhoz hogy tudatosan nekik készíts infografikát:

  • képzeld el őket
  • gondold át, mi zavarja őket, mik az álmaik, hogyan tudsz nekik segíteni?
  • gondolj további dolgokra is, amik érdekelhetik őket: Te hogyan kapcsolhatod össze a kettőt?
  • légy segítőkész, ne csak magadnak, a közönségednek is készítsd!

4. Túl bonyolult az ötleted

Egy mondatban össze kell tudnod foglalni a mondanivalódat, és kell, hogy legyen egy, az egészen végigfutó gondolat. Természetesen a mondanivalódat részekre bonthatod, megnézhetsz egy témát több szemszögből vagy belevehetsz néhány tippet vagy tipikus hibát, amennyiben ezek a nagy egész megértését szolgálják.

5. Felületes az infografikád

Csak a felszínen kapirgálsz, vagy tényleg mélyre mész? Olvass utána a témádnak, menj minél mélyebbre, ne légy felületes! Jó példája ennek az USA ’Halálozás és Adózás’ infografikája. Láttad már?

6. Fecsegősnek tűnsz

Egy infografika nem csak statisztikák és adatok ábrázolása, kell, hogy legyen valamilyen mondanivalója is.  Gondolj a témádra és a célközönségedre. Érdekelni fogja őket ez az adat? Cselekvésre készteti őket az, amit látnak? Csak azért mert birtokában vagy bizonyos adatoknak, nem biztos, hogy meg kell őket osztanod.

7. Túl kiszámítható vagy

Ahhoz, hogy ne aludjon el a közönséged, meg kell őket lepned. Például így:

  • kerüld az egyértelmű információkat
  • találd meg a nem várt, bizarr adatokat
  • nézd a témád egy nem megszokott szögből!

8. Nincs terved a terjesztésre

Még a legjobb infografikák sem terjednek maguktól. Ezért keményen meg kell dolgoznod. Nézd meg hogy a célközönséged milyen blogokat olvas. Hogyan kerülhetsz ezekre a blogokra és hogyan maximalizálhatod a megosztást?

Ennek érdekében:

  • légy udvarias és építs ki kapcsolatot a véleményvezérekkel
  • legyen személyes a leveled
  • adj hozzá a blogodhoz social gombokat, hogy könnyebben megoszthassák
  • ügyelj rá, hogy a Pinteresten is jól nézzen ki, és helyezz el itt is visszamutató linket.

Hogy készíts ellenállhatatlan infografikákat? Van egy szuper ötleted. Ez eddig oké. De hogyan lehet ebből infografikát készíteni? És hogyan érd el, hogy kitűnj a többi közül?

5 dolgot biztosan kerülj el!

9. Túl hosszú infografika

A célcsoport figyelme korlátozott és véges. Ezért a munkád 8000 pixelnél ne legyen hosszabb! Tömörítsd a fájlt, hogy 1,5 mb-nál kisebb legyen. Ugye Te sem akarsz csak azért olvasókat veszteni, mert túl sokáig tölt a kép?

10. Gagyi a grafikád

Gyakori hiba: attól még nem lesz infografika hogy egy blogposzthoz hozzáadsz pár képet. Csinálj tetszetős designt! Legyen egy logikus  folyamat,  ami vezeti az olvasókat az egyik résztől a másikig.

A legtöbb ember inkább átfut, mintsem alaposan olvas. Használj különböző színt és méretet, hogy vizuális hierarchiát alakíts ki. Irányítsd a figyelmet a legfontosabbra! Igazítsd a designt a célhoz: egy divatról szóló infografikának más benyomást kell keltenie, mint egy halálozásról szólónak.

11. Rosszul választasz betűtípust

Nem kell az összes kedvenc betűtípusodat használnod, mert csak összezavarja a képet. Korlátozd két betűtípusra és figyelj az olvashatóságra. Ezen kívül:

  • használj NAGY alcímeket
  • ügyelj arra, hogy olvasható legyen a szöveg, ne kelljen az olvasóidnak erőlködni
  • a mérete is könnyen olvasható legyen.

12. A design leginkább a vidámparkra hasonlít

Nem keverhetsz különböző stílusokat. Ügyelj, hogy a képeid és grafikáid színvilága passzoljon egymáshoz!

Limitáld a használt színek számát. Használj Adobe Kulert, vagy Color Scheme Designert a színpaletta elkészítésére.

13. Pixelesek a képeid

Ez elég egyértelmű, ugye?

 

Hogyan írj hatásos felvezetőd az infografikádhoz?

Jelentékeny és könnyen elkövethető hiba lebecsülni a bevezető jelentőségét.  Hiszen nem csak a jó kinézetről szól.  Azt akarod, hogy a tartalmad megosszák a twitteren is? Akkor jó alcímeket is kell használnod.

6 tipikus hiba, amit jó, ha elkerülsz:

14. A címeid nem elég figyelemfelkeltőek

A cím legyen tömör és sugallja annak az ígéretét, hogy ebből tanulhatnak valamit.  A legjobb címek legalább egy erős (power) szót tartalmaznak.

3 jó példa:

I. ’The Viral marketing cheat sheet’ (https://blog.kissmetrics.com/viral-marketing-cheatsheet/) – ebben két power szó is szerepel, a ’viral’ és a ’cheat’ illetve az egyszerű áttekinthetőség ígérete. És ki ne szeretne virális lenni?

II . ’Fact or Myth? The Truth Behind Common Health Knowledge’ (http://visual.ly/fact-or-myth-the-truth-behind-common-health-knowledge) – a ’myth’ és ’truth’ mindketten power szavak, plusz a cím már kíváncsivá tesz, hogy vajon TE jól tudod-e?

III. ’15 Grammar Goofs that Make You Look Silly’ (http://www.copyblogger.com/grammar-goofs/)  – ez egy kiemelkedő cím. Mert senki nem akar hülyének tűnni, mindenki megnézi, hogy jól tudja-e. A cím megszólít és power szavakat használ, mint a ’silly’ és ’goofs’. Másrészt az, hogy számmal kezdi a címet, mindig érdeklődést kelt. Nem csoda, hogy több mint ötezerszer osztották meg twitteren!

15. Túl szószerető vagy

Egy infografika nem csak egy  grafikus megjelenítése egy blogposztnak. Meg kell találnod a megfelelő arányát a képeknek, grafikonoknak, és adatoknak. Fejezd ki magad egyszerűen, használj erős szavakat.

Ugye Te sem akarod, hogy a látogatók a sok szöveg miatt hagyják ott az oldalad?

16. Nem valósak a ténymegállapításaid

Nagyon egyszerű a neten érdekes tényeket találni, de ezek nem biztos, hogy valósak, sőt, akár félre is értelmezheted őket.

Ehhez:

  • mindig megbízható forrást használj
  • ha lehetséges, ellenőrizd az adatokat két független forrásból
  • kérj meg valakit, hogy ellenőrizze az adataid. (Tudtad, hogy számos újság alkalmaz szakembereket specializáltan erre a célra?)
  • használj forrásmegjelölést, ez növeli a te megbízhatóságodat is
  • ügyelj rá, hogy az adatok frissek legyenek
  • ha túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem igaz.

17. Légy alapos és adj hozzá konkrét részleteket!

A felhígítás az egyik biztos jele, hogy gagyi az infografikád. Hiszen éppen a pontos részletek teszik megbízhatóvá.

A számok és százalékok a két leggyakrabban használt részletét képezik az infografikának, de van két másik fontos eleme is:

18. A hangod nem passzol a témához

Néhányan inkább vicces, mások pedig igen komoly témákat dolgoznak fel. Ne viccelj komoly dolgokkal és ne komolykodj, amikor viccelsz! Ügyelj arra hogy a témádhoz megfelelő hangot használj.  Ne felejtsd el a helyesírást ellenőrizni, ez is a megbízhatóságodat növeli.

19. Nincsenek alcímeid

Az alcímek vezetik az olvasót, ezek keltik fel az olvasók érdeklődését a tovább olvasásra.

Kezeld az alcímeket az egységek főcímeinek. Adj okot, hogy ne hagyják ott és végignézzék!

Az igazság az infografika készítéséről: biztos sikered lesz, ha a fenti hibákat elkerülöd?

Az igazság az, hogy nincs olyan recept, amit ha követsz, tökéletes infografikát készíthetsz. Azonban a fenti hibákat mindenképpen el kell elkerülni! Légy eltökélt és ne próbáld meg kispórolni belőle az időt, hidd el, megéri. Gyárts ötleteket, készíts csinos grafikákat és írj jól!

És mi a legfontosabb  lecke?

Koncentrálj a célközönségedre, szórakoztasd őket, légy hasznos. Tündököljön az elszántságod: ezt ők is értékelni fogják!

 

Misley Helga